środa, 10 kwietnia 2013

Chleb żytnio-razowy z ziołami

Magic kitchen with Asia 

Poraz kolejny moja inspiracją był blog Agaty "Dietetczyne Fanaberie" (http://dietetycznie-w-kuchni.blogspot.com/). Upiekłam według jej przepisu chleb. Oczywiście zmodyfikowałam przepis:) Chlebek wyszedł pysznie! Polecam::)

Składniki:
  • 2 szklanki mąki pszennej  pełnoziarnistej (270g)
  • 1 szklanka mąki żytniej (140g)
  • 2 łyżki otrębów żytnich
  • 200 ml ciepłej wody
  • 50 ml mleka
  • 20 g świeżych drożdży
  • 1 łyżeczka cukru
  • 1 łyżeczka soli (nie mniej! ja dałam za mało)
  • 1 łyżeczka tymianku
  • 1 łyżeczka bazylii
  • odrobina żółtka i mleka do posmarowania chleba
Wykonanie:
  1. Do miski wlewamy ciepłą wodę i mleko, dodajemy łyżeczkę cukru, pokruszone drożdże oraz łyżeczkę mąki.
  2.  Odstawiamy na kilka minut aż całość zacznie się pienić.
  3. W osobnym naczyniu łączymy obie mąki z otrębami i przyprawami, po zamieszaniu wysypujemy na stolnicę i stopniowo dolewając wcześniej przygotowany rozczyn zagniatamy elastyczne ciasto.
  4. Wkładamy je do sporej miski (możemy użyć naczynia, w którym mieszaliśmy suche składniki), przykrywamy ściereczką i zostawiamy do wyrośnięcia na około 1,5 godziny.
  5. Ważne: po 60 minutach odgazowujemy ciasto przebijając je jednokrotnie palcami.
  6. Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni, a foremkę (klasyczną keksówkę) wykładamy papierem do pieczenia (ja użyłam silikonowej formy, więc nie musiałam).
  7. Gotowe ciasto formujemy w wałek, wkładamy do foremki i wierzch smarujemy żółtkiem roztrzepanym z łyżką mleka, po czym przykrywamy foremkę ściereczką i zostawiamy dowyrośnięcia na kolejne 30 minut.
  8. Gdy ostatecznie ciasto wyrośnie w foremce wkładamy je do piekarnika i pieczemy przez 40 minut.


Powodzenia i smacznego:)

Asia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz