niedziela, 27 kwietnia 2014

Syrop daktylowy

Magic kitchen with Asia 
Natrafiłam ostatnio na interesujący artykuł na temat cukru: "Cukier jako narkotyk". Po przeczytaniu artykułu natrafiłam na blog Pauliny, która jest z wykształcenia dietetykiem i prowadzi super blog o zdrowym odżywianiu. Paulina mnie zainspirowała i przygtowałam syrop daktylowy do słodzenia zgodnie z jej przepisem.

Paulina opisuje na swoim blogu zalety daktyli:
"Nie bez znaczenia pozostają również walory odżywcze samych daktyli - są świetnym źródłem potasu, magnezu oraz żelaza. Zawierają sporo witaminy B6, PP oraz kwasu foliowego. Ich wyjątkowość polega na zawartości salicylanów, które wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwbólowe oraz przeciwzakrzepowe. Z uwagi na stosunkowo niską zawartość samej fruktozy nie wpływają na podwyższenie poziomu trójglicerydów tak jak ma to miejsce w przypadku popularnego ostatnio syropu z agawy. To co powszechnie uznaje się za zaletę syropu z agawy (niski indeks glikemiczny) okazuje się jego wadą - wysokie stężenie wolnej fruktozy prowadzi do wzrostu poziomu trójglicerydów oraz cholesterolu LDL (tzw. "zły cholesterol)."


Składniki na słoiczek (ok. 230 g):
  • 100 g suszonych daktyli niesiarkowanych
  • Szklanka wody  + woda do większego rozcieńczenia

Sposób przygotowania:
  1. Daktyle zalej szklanką wody i gotuj do momentu aż zaczną rozmiękać (ok.15 minut).
  2. Następnie zmiksuj na gładki krem.
  3. Rozcieńcz wodą aby uzyskać oczekiwaną konsystencję.
  4. Tak przygotowany syrop przelej do słoiczka i przechowuj w lodówce nie dłużej jak 5 dni. 
  5. Słoiczki możesz również zapasteryzować co umożliwia jednorazowe przygotowanie większej ilości syropu.

Magic kitchen with Asia 

Wartość odżywcza łyżeczki syropu daktylowego (10 g)*:
Energia: 12 kcal
Białko: 0 g
Tłuszcze: 0 g
Węglowodany: 3,2 g
Błonnik pokarmowy: 0,1 g
Cholesterol: 0 mg

*Wg Pauliny (ja mało słodzę, więc nie jestem wiarygodnym źródłem informacji na ten temat):
 2 - 3 łyżeczki syropu daktylowego (w zależności od rozcieńczenia) = 1 łyżeczce cukru


Smacznego!
Asia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz